Anne Marie Imbens, hoofd beheer & support bij Cliniclowns

De rode neuzen van CliniClowns kennen we allemaal wel. Maar dat het binnen deze organisatie niet alleen maar draait om het bezoeken van zieke kinderen in ziekenhuizen weten veel mensen niet. Met zo’n 90 clowns in dienst en 50 medewerkers op kantoor is CliniClowns één van de grotere goede doelen organisaties in Nederland. “We willen er zijn voor zoveel mogelijk mensen in een kwetsbare situatie. En bezoeken naast zieke en gehandicapte kinderen in zorginstellingen en scholen, ook zorginstellingen voor mensen met dementie.” Alle disciplines moeten daarom op elkaar aangesloten zijn: van fondsenwerving tot relatiebeheer met de zorginstellingen waar we spelen.

Zelf de regie op doorontwikkeling
Anne Marie Imbens is al 19 jaar lang werkzaam voor CliniClowns en heeft in al die jaren al aardig wat transformaties op ICT-gebied meegemaakt. De eerste kennismaking met Konnekted kwam in 2016 toen de organisatie zich in een oriënterende fase bevond en op zoek was naar een nieuw CRM-pakket. “Ons toenmalige CRM pakket werd niet verder doorontwikkeld. Het grote voordeel van iMIS, de software die Konnekted levert, is dat onze applicatiebeheerders veel zelf kunnen doen en daardoor zelf de regie kunnen hebben op de ontwikkeling van het pakket”, aldus Anne Marie. iMIS is een functioneel rijke, gespecialiseerde oplossing waarin alle denkbare functionaliteiten standaard beschikbaar zijn en eventuele specifieke wensen configureerbaar. Alle modules, waaronder het CRM en CMS, zijn in één applicatie ondergebracht. Daardoor liggen alle gegevens vast in dezelfde database en dit is een voorwaarde om de donateur en relaties te leren kennen en uiteindelijk te binden.

Er wordt te vaak alleen vanuit IT gedacht
Een valkuil die we veel zien bij de aanschaf van nieuwe systemen of softwarepakketten is dat de afdeling IT daarbij in de lead is. Maar de afdelingen die er uiteindelijk mee moeten werken worden onvoldoende betrokken. “Bij ons werd de vraag naar meer ICT ondersteuning vanuit met name de afdeling marketing steeds groter. De wereld om ons heen verandert continu en dat vraagt ook flexibiliteit en doorontwikkeling van je software. Ons huidige software deed dat niet, dus het was tijd voor een overstap. Toch was de implementatie van iMIS niet van gisteren op vandaag geregeld. “De ‘verhuizing’ had bij ons ook veel impact op de interne organisatie” zegt Anne Marie. “Als ik organisaties die op dit moment in zo’n transformatie zitten één tip mag geven: zorg dat je goed communiceert over het project en dat je voldoende kennis en kunde in huis hebt!”

Gezamenlijk werken aan doorontwikkeling
“We hopen dat er in de toekomst meer goede doelen organisaties met iMIS gaan werken zodat we van elkaar kunnen leren en kennis kunnen delen. Innovaties blijven altijd wenselijk, ook bij ons. We hebben als charitatieve instellingen allemaal als doel om iets te doen voor de maatschappij en dat lukt beter als we onze krachten bundelen.”

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *