Het Leger des Heils is niet te vergelijken met welke charitatieve instelling dan ook. Het Leger wordt getypeerd door haar christelijke identiteit en strijdt tegen alles wat het leven van mensen kapot maakt: armoede, onrecht, uitsluiting en zinloosheid. Met 300 vestigingen in Nederland en een kleine 7.000 medewerkers staat het Leger des Heils in de top 10 van goede doelen instellingen van Nederland. Daarvan werken er zo’n 15 collega’s dagelijks met de oplossing van Konnekted: iMIS.

Will van Heugten, operationeel directeur Leger des Heils

Jaarlijks ontvangt het Leger zo’n 30 miljoen aan inkomsten uit o.a. direct marketing, nalatenschappen, zakelijke donaties, huis-aan-huis collecte en natuurlijk via vaste donateurs. In 2014 gingen het team op zoek naar een nieuw CRM systeem. Will van Heugten is als operationeel directeur verantwoordelijk voor Marketing en Fondsenwerving binnen het Leger: “Het huidige systeem zat aan zijn grens, operationele processen liepen vast en we zaten met veel handmatig werk. We zochten dus een systeem dat voldeed aan 3 belangrijke criteria: kwaliteit, minder handmatig werk en flexibiliteit, zodat er voldoende ruimte zou zijn voor productontwikkeling”.

Stevig implementatietraject
Na een uitgebreid oriëntatietraject, waarin het Leger des Heils op basis van haar eigen vereisten een goede vergelijking van oplossingen in de markt heeft gemaakt, besluiten ze de samenwerking aan te gaan met Konnekted. Dat het een goede keuze was werd bevestigd door een collega-organisatie die in iMIS ook een moderne en flexibele oplossing zien. “Eerlijk is eerlijk, het was een stevig implementatietraject. Niet alles ging zoals we het van tevoren bedacht hadden. De verwachtingen en de praktijk matchten niet altijd en aanpassingen aan de applicatie waren noodzakelijk Bovendien vraagt zo’n implementatie om een solide eigen IT-organisatie en die hadden we destijds niet. We hebben dus wel even een periode nodig gehad om zaken op een rij te zetten”, zegt Will. “Maar het team van Konnekted heeft ons nooit laten vallen. Sterker nog, er zijn wekelijks medewerkers van Konnekted bij ons op kantoor aanwezig voor optimalisatie en doorontwikkeling van de oplossing. We beseffen inmiddels ook, je bent nooit klaar. De tijden veranderen, wensen en activiteiten veranderen en de applicatie moet dus mee veranderen.”

Wensen voor de toekomst
De wereld vandaag ziet er compleet anders uit. “We kunnen nu in een veel hoger tempo nieuwe campagnes opzetten en de inkomsten zijn hoger dan ooit”, zegt Will. Dromen en wensen voor de toekomst heeft hij uiteraard ook. Zo wil hij met zijn team de customer journey van de donateur in kaart kunnen brengen. En daar vervolgens ook de marketing en communicatie op laten aansluiten. Dat doen een heleboel commerciële bedrijven natuurlijk al, maar dat is binnen de fondsenwerving eerder uitzondering dan regel. “Kortom, we gaan zeker de goede kant op, maar er is altijd ruimte voor verbetering.”

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *